Apokryfe

De apokryfe bøger er en gruppe af tekster, der er med i nogle udgaver af Bibelen, men ikke i andre. De indgår normalt i det afsnit, der kaldes de deuterokanoniske bøger, som er placeret efter Det Gamle Testamente i katolske og ortodokse bibler og i det supplerende afsnit i protestantiske bibler.

Ordet apokryfe stammer fra det græske ord ἀπόκρυφος (apókryphos), som betyder “skjult” eller “hemmeligt”. Udtrykket henviser generelt til værker, der er af usikkert ophav eller af tvivlsom ægthed.

De apokryfe bøger er ikke en del af jødedommens eller kristendommens kanoniske skrifter, og de anses ikke for at være inspireret af Gud. De er dog stadig respekteret som værdifulde historiske og religiøse tekster.

De apokryfe bøger omfatter en række forskellige typer af værker, såsom historiske værker, visdomslitteratur og apokalyptisk litteratur. De er ofte med i Biblerne, fordi de giver yderligere oplysninger om det gamle Israels og den tidlige kirkes historie og religiøse overbevisning.

Betyder apokryf falsk??

Nej, apokryfe betyder ikke falsk. Apokryfe henviser til en samling religiøse tekster, som ikke anses for at være en del af skriftens kanon. Disse tekster kan være med i nogle versioner af Bibelen, men de anses ikke for at være autoritative af de fleste kristne.

Hvilke 14 bøger blev fjernet fra Bibelen??

Der er ikke noget endeligt svar på dette spørgsmål, da der ikke findes nogen officiel liste over de bøger, der blev fjernet fra Bibelen. Der er dog en række bøger, som var bredt accepteret af de tidlige kristne, men som ikke er med i Bibelen, som den er udformet i dag. Disse bøger omtales undertiden som “de tabte bibelbøger.”

Den mest berømte af disse tabte bøger er Thomasevangeliet, en samling ordsprog, der tilskrives Jesus, og som blev opdaget i det 20. århundrede. Andre forsvundne bøger omfatter Judasevangeliet, Markusevangeliet og Peters apokalypse. Det er muligt, at nogle af eller alle disse bøger på et tidspunkt blev overvejet til optagelse i Bibelen, men i sidste ende ikke blev medtaget af forskellige årsager.

Det er også værd at bemærke, at der er en række bøger, som er med i nogle versioner af Bibelen, men ikke i andre. Den mest berømte af disse er Åbenbaringens Bog, som er med i den katolske og ortodokse kanon, men ikke i den protestantiske kanon. Der er også en række bøger, der er med i Det Gamle Testamente i den katolske og ortodokse bibel, men ikke i det protestantiske Gamle Testamente, såsom Tobits Bog og Judits Bog.

Hvad er et eksempel på apokrypha??

Udtrykket “apokryfer” henviser generelt til en samling litteratur, der ikke var med i den hebraiske bibel eller den protestantiske bibelkanon. Udtrykket kan dog også henvise til tekster, hvis ægthed eller autoritet er tvivlsom.

Et eksempel på en apokryfe tekst er Enoks bog. Denne bog var ikke med i den hebraiske bibel, men den er citeret i Judas’ bog i Det Nye Testamente. Enoks bog er også med i den etiopisk-ortodokse kirkes kanon.

Et andet eksempel på en apokryfe tekst er Thomasevangeliet. Denne tekst indgår ikke i kanonen i nogen større kristen kirke, men den anses for at være en værdifuld kilde til information om Jesu lære.

Hvorfor apokryferne blev fjernet fra Bibelen?

Ordet “apokrypha” betyder “skjult” eller “hemmeligt”. Bøgerne i apokryferne blev skrevet i tiden mellem det gamle og det nye testamente og blev ikke medtaget i Bibelen, fordi de ikke blev anset for at være inspireret af Gud.

Der er en række grunde til, at bøgerne i apokryferne ikke blev medtaget i Bibelen. For det første blev bøgerne i apokryferne ikke skrevet af profeter eller apostle. For det andet blev bøgerne i apokryferne ikke medtaget i den hebraiske bibel. For det tredje anså den tidlige kirke ikke bøgerne i apokryferne for at være inspireret af Gud.

De apokryfiske bøger er nyttige til historiske formål, men de anses ikke for at være en del af Guds inspirerede ord.

Skriv en kommentar